Linnunradan massa mitattiin tarkasti

Tähtitietelijät yhdistivät Hubble- ja Gaia-avaruusteleskooppien mittauksia pallomaisista tähtijoukoista selvittääkseen Linnunradan massan. Galaksillamme on tutkimuksen perusteella massaa 1,5 biljoonan Auringon verran.

Arviot Linnunradan massasta ovat vaihdelleet 500 miljardin ja 3 biljoonan Auringon massan välillä. Epävarmuus on pääasiassa seurausta eri menetelmistä, joilla galaksimme pimeän aineen määrää on arvioitu. Näkymätön pimeä aine käsittää 90 prosenttia Linnunradan massasta.

Nyt astronomit ovat käyttäneet Gaia-satelliitin ja Hubble-avaruusteleskoopin mittauksia 46 pallomaisen tähtijoukon liikkeistä Linnunradan massaan selvittämiseen. Etäisimmät tähtijoukoista sijaitsevat 130 000 valovuoden päässä Maasta.

"Pallomaiset joukot jatkuvat kauas, joten niitä pidetään parhaina mittareina galaksimme massan määrittämiseen", sanoo Tony Sohn Space Telescope Science Institutesta. Galaksin massa määrää nopeuden, jolla ympärillä olevat joukot liikkuvat galaksin painovoimassa.

Aineiston perustella Linnunradalla on massaa 1,5 biljoonan Auringon verran alueella, joka ulottuu 129 000 valovuoden etäisyydelle Linnunradan keskustasta.

Tarkan massan tietäminen on tärkeää, jotta voimme ymmärtää paremmin galaksimme asemaa universumissa.