Linnunradan keskustan läheltä löytyi uusi musta aukko

Galaksimme ytimen supermassiivisen mustan aukon lähistöltä on paljastunut niin sanottu keskiraskas musta aukko. Tutkijat arvioivat, että se tulee tulevaisuudessa putoamaan supermassiivisen aukon syöveriin.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet piileskelevän mustan aukon. Kohde huomattiin, kun tutkijat havaitsivat Linnunradan keskustan lähistöllä olevan kaasun käyttäytymistä.

"Yksityiskohtaiset analyysit liikkeestä paljastivat, että 30 000 Aurinkomme verran massaa on keskittynyt alueelle, joka on omaa aurinkokuntaamme pienempi", kertoo Shunya Takekawa Japanin kansallisesta astronomisesta observatoriosta.

"Tämä ja se, ettei alueella ole yhtään havaittavaa kappaletta, viittaavat vahvasti keskiraskaaseen mustaan aukkoon."

Nyt julkaistun löydön tekee erityisen merkittäväksi se, että musta aukko sijaitsee vain 20 valovuoden päässä Linnunradan keskustasta. Tulevaisuudessa tämä keskiraskas musta aukko tuleekin putoamaan galaksimme ytimessä sijaitsevaan supermassiiviseen mustaan aukkoon.

Tutkijoiden mukaan havainto tukee teoriaa siitä, että supermassiiviset mustat aukot ovat kasvaneet jättiläismäisiin massoihinsa yhdistymällä muiden aukkojen kanssa. Nyt löytynyt keskiraskas aukko on yksi yli 100 miljoonasta mustasta aukosta, joiden oletetaan sijaitsevan galaksissamme.