Linnunradan kaltaisia galakseja oli olemassa jo nuoressa maailmankaikkeudessa

Spiraaligalakseja kehittyi yllättävän nopeasti alkuräjähdyksen jälkeen. Tutkijoiden mukaan niiden synnyn taustalla saattaakin olla jotain, mitä emme vielä tiedä.

Nykykäsityksen mukaan Linnunrata ja muut spiraaligalaksit ovat syntyneet galaksien törmättyä keskenään. Näin ollen niiden pitäisi olla melko harvinaisia universumin alkuvaiheissa, kun törmäyksiä ei vielä ollut ehtinyt suuremmin tapahtua.

Hiljattain esitellyn tutkimuksen perusteella spiraaligalakseja oli kaikkeutemme nuoruudessa kuitenkin selvästi luultua enemmän.

Tutkimuksessa vertailtiin eri etäisyyksillä olevien spiraaligalaksien lukumääriä muiden galaksien lukumääriin.

Nykyään suunnilleen 60 prosenttia kaikista näkemistämme galakseista on spiraaleja. Tutkijaryhmän mukaan kaksi miljardia vuotta alkuräjähdyksen jälkeen noin 20 prosenttia galakseista oli spiraaligalakseja.

"Uusi arvio on korkea verrattuna kirjallisuudessa esiintyviin lukuarvoihin", Missourin yliopistossa työskentelevä Vicki Kuhn kollegoineen toteaa. "Se vahvistaa yleisen tuloksemme."

Tutkijaryhmän päätelmä onkin, että näin paljon spiraaligalakseja on ehtinyt muodostumaan niin nopeasti vain, jos niiden syntymään on vaikuttanut jokin vielä tuntematon tekijä.

Tutkimuksessa käytettiin James Webb -avaruusteleskoopin havaintoja.