Linnunradan aineesta jopa puolet voi olla peräisin muista galakseista

Tietokonesimulaatioissa on ilmennyt yllättävä tulos, jonka mukaan merkittävä osa galaksimme aineesta on lähtöisin muista kaukaisista galakseista.

Alkuräjähdyksen jälkeen – 14 miljardia vuotta sitten – universumi oli kauttaaltaan tasaisesti jakautuneen kaasun täyttämä. Kaasussa esiintyi kuitenkin pieniä tihentymiä, ja nämä alkoivat keräytyä vetovoiman vaikutuksesta kasaan muodostaen lopulta tähtiä ja galakseja.

Uudessa tutkimuksessa kansainvälinen tutkijaryhmä on nyt simuloinut galaksien kehitystä alkuräjähdyksestä alkaen. Heidän yllätyksekseen ilmeni, että räjähtävät tähdet puhaltavat suuria määriä ainetta läpi avaruuden galaksista toiseen.

Tulos tarkoittaa, että Linnunradan materiasta merkittävä osa olisi näin peräisin muualta kuin siitä kaasun keskittymästä, josta Linnunrata alkujaan muodostui.

"Uusi malli antaa ymmärtää, että jopa puolet meitä ympäröivistä atomeista – aurinkokunnassa, Maassa, meissä itsessämmekin – tulee oman galaksimme ohella myös muista galakseista aina miljoonan valovuoden etäisyydeltä", sanoo Claude-André Faucher-Giguère Northwestern-yliopistosta.

Jos simulaatioiden ennustama aineen siirtyminen galaksista toiseen onnistutaan toteamaan myös havainnoilla, avaa tämä tähtitieteilijöille uuden tutkimussuunnan galaksien evoluution ymmärtämiseen.

Aiheesta lisää Northwestern yliopisto (englanniksi)