Kvasaarit saattavat olla vieläkin energisempiä kuin on ajateltu

Aktiivisten galaksien ydinalueet voivat loistaa kirkkaampina kuin galaksin sadat miljardit tähdet yhteensä. Uuden tutkimuksen mukaan säteilytehoja on saatettu aliarvioida vaimentavan pölyn vuoksi.

Kvasaarit eli aktiiviset galaksiytimet sisältävät supermassiivisia mustia aukkoja, joita ympäröi kaasusta koostuva kertymäkiekko. Kvasaareihin putoava aine kuumentaa kiekkoja ja tekee niistä maailmankaikkeuden voimakkaimpia jatkuvia säteilylähteitä – ehkä jopa vielä voimakkaampia kuin on uskottu.

Tutkijat ovat saaneet selville, että galaksin ytimen ja teleskooppiemme välissä oleva pöly vaimentaa niiden säteilyä luultua enemmän.

"Kun edessä on pieniä hiukkasia, kohteet näyttävät himmeämmiltä. Ilmiö näkyy kirkkaan kelin auringonlaskussa, kun Aurinko näyttää tuolloin himmeämmältä kuin päivällä", selittää Martin Gaskell UC Santa Cruzista.

Tutkimuksessa keskityttiin galaksiin NGC 5548, jonka tarkastelussa käytettiin seitsemää erilaista indikaattoria arvioimaan pölyn määrää.

Kaikki indikaattorit antoivat samansuuntaisia tuloksia. Niiden perusteella tutkijat arvioivat pölyn vaikutuksen olevan noin kymmenkertainen verrattuna kotigalaksimme Linnunradan ydinalueen himmenemiseen.

Kvasaareissa suurin osa säteilystä syntyy ultravioletin alueella. Tulosten mukaan saattaa olla mahdollista, että tyypillisen aktiivisen galaksiytimen säteilyteho on kertaluokkaa suurempi kuin on arvioitu.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)