Kuvamosaiikki näyttää tähtien synnyn ilotulituksen

Yhdistämällä usean aallonpituusalueen havaintoja saadaan monipuolisempi kuva taivaan kohteista. Oheinen kuvapanoraama paljastaa tähtien synnyn ainepilvistä nuoressa tähtijoukossa.

Kuvan tähtijoukko tunnetaan koodinimellä G286.21+0.17. Se sijaitsee 8 000 valovuoden päässä meistä Kölin tähdistössä.

"Tämä näyttää, miten dynaaminen ja kaoottinen tähtien syntyprosessi on", selittää Jonathan Tan Chalmersin ja Virginian yliopistosta.

"Näemme kilpailevat voimat toiminnassa - pilvien painovoima ja turbulenssi yhdellä puolella sekä nuorten tähtien tähtituulet ja säteilypaine toisella puolella."

Kuvassa esitetään ALMA-teleskoopin paljastamat tiheät molekyylipilvet purppuralla sekä Hubble-avaruusteleskoopin infrapunahavainnot keltaisella ja punaisella.

Oikealla ylhäällä erottuu nuorten massiivisten tähtien ryhmä. Niiden tähtituuli ja säteilypaine ovat puhaltaneet kaasua pois tältä alueelta.

Hubblen havainnoista on tunnistettu tähtijoukossa noin tuhat siinä syntynyttä tähteä. Prosessi on vielä kesken ja tähtiä syntynee vielä ainakin miljoonan vuoden ajan.

Tämän vaiheen jälkeen kaasun ja pölyn jäänteet hälvenevät ja tähdet liikkuvat pidemmän ajan kuluessa kauemmaksi toisistaan.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)