Jättiläismäisen mustan aukon ympäristö kasvatti kuusi galaksia

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon ympäriltä peräti kuusi galaksia. Havainto tukee teoriaa, jonka mukaan kaasun verkkomaiset rakenteet mahdollistivat varhaisten mustien aukkojen nopean kasvun.

Tutkitun kaltainen supermassiivinen musta aukko on myös oman galaksimme Linnunradan keskellä.

Tarkastelun alla olleesta mustasta aukosta ja sen verkkomaisesta ympäristöstä tuleva valo on kulkenut luoksemme ajalta, jolloin maailmankaikkeus oli vain 0,9 miljardia vuotta vanha. Ensimmäistä kertaa tämän tyyppinen galaksiryhmä havaitaan näin varhain alkuräjähdyksen jälkeen.

Löytö tukee teoriaa, jonka mukaan mustat aukot kykenivät kasvamaan nopeasti suurissa, verkkomaisissa rakenteissa. Verkoissa on runsaasti kaasua aukkojen rakennusaineeksi.

”Kosmisen verkon säikeet ovat kuin hämähäkinseittejä”,  kertoo Marco Mignoli Italian Bolognassa sijaitsevasta INAF-instituutista.

”Galaksit sijaitsevat ja kasvavat siellä, missä säikeet risteävät ja kaasuvirrat voivat virrata säikeitä pitkin. Säikeiden kaasu on sekä galaksien että keskellä olevan supermassiivisen mustan aukon polttoaineena.”

Mutta miten näin suuret verkkomaiset rakenteet ylipäätään muodostuvat? Tähtitieteilijöiden mukaan avainasemassa ovat salaperäiset pimeän aineen jättimäiset halot.

Nämä näkymättömän aineen laajat alueet vetivät puoleensa valtavat määrät kaasua varhaisessa maailmankaikkeudessa. Kaasu ja näkymätön pimeä aine muodostivat verkkomaisia rakenteita, joissa galaksit ja mustat aukot saattoivat kehittyä.

”Löytömme tukee ajatusta, että kaukaisimmat ja massiivisimmat mustat aukot muodostuvat ja kasvavat massiivisissa pimeän aineen haloissa, jotka sijaitsevat suuren mittakaavan rakenteissa. Havaintojen puuttuminen tällaisista kohteista johtui todennäköisesti havaintojen rajoittuneisuudesta”, uskoo Colin Norman Johns Hopkinsin yliopistosta Yhdysvalloista.