Kuolleen tähden välähdys paljastaisi välikoon mustan aukon

Etsimällä valkoisten kääpiöiden välähdyksiä voitaisiin saada todisteita keskikokoisten mustien aukkojen olemassaolosta. Musta aukko käynnistäisi hetkellisesti ydinfuusion sammuneessa tähdessä.

Astronomit ovat löytäneet runsaasti sekä tähtien massaisia että supermassiivisia mustia aukkoja, mutta todisteet välikoon aukoista ovat vasta alustavia. Charlestonin yliopiston Chris Fragile ehdottaa, että keskikokoisia aukkoja voitaisiin löytää etsimällä valkoisten kääpiöiden välähdyksiä.

Valkoiset kääpiöt ovat kuolleiden tähtien ytimiä, joissa ei enää tapahdu ydinfuusiota. Jos valkoinen kääpiö kuitenkin tulee riittävän lähelle mustaa aukkoa, ydinfuusio voi Fragilen mukaan käynnistyä muutamaksi sekunniksi, kun aukon vuorovesivoimat vanuttavat tähteä.

Kääpiön sytyttämiseksi aukon oltava välikokoa eli noin 1 000 – 10 000 kertaa Auringon massainen. Tätä kevyemmän aukon valkoinen kääpiö nielaisisi aluksi sisäänsä. Jos taas aukko on liian suuri, tähti joutuu mustan aukon sisään ennen kuin vuorovesivoimat ehtivät vaikuttaa.

Valkoisen kääpiön ydinfuusion käynnistyminen tuottaisi kirkkaan supernovamaisen välähdyksen.

Nykyään tiedossa on noin tusinan verran tapauksia, jotka näyttävät mustan aukon vuorovesivoimien aiheuttamilta. Missään niistä aukon lähelle saapunut tähti ei kuitenkaan ollut valkoinen kääpiö.

”Keskimassan mustien aukkojen löytäminen vuorovesihäiriötapahtuman kautta olisi upea saavutus”, sanoo Fragile.

Aiheesta lisää College of Charleston (englanniksi)