Kolmion galaksin tähtisukupolvet hämmästyttävät sijainneillaan

Kirkkaat ja suuret tähdet palavat nopeasti loppuun, kun taas pienemmät ovat hyvin pitkäikäisiä. Toiseksi suurin galaksinaapurimme paljasti yllätyksen tähtipopulaatioita verrattaessa.

Uusi tutkimus vertailee eri ikäisten tähtien sijaintijakaumia Kolmion galaksissa. Vanhoja, yli miljardin vuoden ikäisiä tähtiä on eniten spiraalihaaroissa. Sen sijaan nuorten, alle miljardin vuoden ikäisten ja keskimäärin kirkkaampien tähtien jakauma levittäytyy galaksin keskustasta monihaaraisesti tuoden mieleen lumihiutaleen sakarat.

"Tämä oli yllättävää. Suurimmalla osalla galakseista, kuten Linnunradalla ja Andromedalla, tähdet ovat jakautuneet melko tasaisesti riippumatta niiden iästä. Kolmion galaksilla tilanne on toinen", sanoo Adam Smercina Washingtonin yliopistosta.

Tutkimusryhmä ei osaa sanoa, mikä on aiheuttanut niin erilaisen jakauman. Yksi hypoteesi on, että galaksin vuorovaikutus naapureidensa kanssa on aiheuttanut muutoksia tähtien syntyalueiden sijainteihin.

Kolmion galaksi on halkaisijaltaan 61 000 valovuotta. Se on hieman pienempi kuin Linnunrata ja Andromeda, joiden kiekot ovat noin 100 000 valovuotta halkaisijoiltaan. Kolmion galaksi sijaitsee meistä noin 2,8 miljoonan valovuoden etäisyydellä.

Kolmion galaksin eli Messier 33:n pystyy erottamaan paljain silmin taivaalta vain poikkeuksellisen hyvissä olosuhteissa. Yleensä havaitsemiseen tarvitaan vähintään kiikari.

Aiheesta lisää Washingtonin yliopisto (englanniksi)