Kirkastuva neutronitähtikolari kummastuttaa tähtitieteilijöitä

Tutkijoiden yllätykseksi viime elokuussa havaitun kahden neutronitähden törmäyksen jälkihehku voimistuu yhä. Tämä viittaa tapahtumassa vapautuneen gammasädepurskauksen olevan odotettua monimutkaisempi.

"Tämä neutronitähtien yhdistyminen poikkeaa kaikesta, mitä olemme nähneet ennen", hämmästelee Melania Nynka McGillin yliopistosta.

Jälkihehkua on seurattu sekä radio- että röntgenteleskoopeilla. Molemmat osoittavat hehkun vastoin odotuksia käyneen kirkkaammaksi.

"Tavallisesti, kun näemme lyhyen gammasädehehkun, syntynyt sädesuihku kirkastuu lyhyeksi aikaa sen törmätessä ympäröivään aineeseen. Sitten se hiipuu, kun systeemi lakkaa lisäämästä energiaa ulosvirtaukseen", sanoo Daryl Haggard McGillin yliopistosta.

"Tämä on erilainen, se ei missään nimessä ole yksinkertainen, koruton kapea suihku."

Jälkihohteen poikkeuksellinen sielunelämä on saanut astronomit etsimään sille kilpaa selitystä.

Yksi mahdollisuus on, että tähtien törmäyksen laukaisema suihku kuumensi äkisti ympäröivän kaasujäännöksen. Tämä puolestaan muodosti suihkun ympärille kuuman kotelon, joka on jatkanut hohtamistaan kuukausikaupalla.

Neutronitähdet ovat supernovina räjähtäneiden tähtien kasaan romahtaneita äärimmäisen tiiviitä jäännöksiä. Nyt havaittavan jälkihehkun synnyttänyt neutronitähtien törmäys todettiin alun perin painovoima-aalloilla elokuun 17. päivä viime vuonna.

Aiheesta lisää McGillin yliopisto (englanniksi)