Kaukainen galaksi lähetti 15 nopeaa radiopurkausta

Yksi merkillisimmistä avaruuden kohteista on juuri muuttunut entistäkin erikoisemmaksi. Vieraita sivilisaatioita etsivä Green Bank -teleskooppi on havainnut 15 nopeaa radiopurkausta etäisestä galaksista.

Vuonna 2015 alkaneen Breakthrough Listen -projektin tavoitteena on etsiä vieraiden sivilisaatioiden lähettämiä viestejä avaruudesta. Yksi projektin havaintokohteista on kohde nimeltä FRB 121102.

Galaksi on kiinnostava, sillä kaksi vuotta sitten sen havaittiin lähettävän toistuvia radiopurkauksia, joiden alkuperää ei vieläkään ymmärretä. Mahdolliset selitykset ovat vaihdelleet toisiaan kiertävien neutronitähtien purkauksista aina spekulatiivisempiin ajatuksiin vieraiden sivilisaatioiden avaruusmatkailusta.

Nyt Breakthrough Listen -projekti löysi tästä galaksista 15 uutta purkausta. Kaiken lisäksi purkaukset nähtiin korkeammalla taajuudella kuin mikään muu nopea radiopurkaus tätä ennen.

"Oletimme, ettei säteilyä ole paljonkaan korkeilla tai matalilla taajuuksilla. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että sitä on", iloitsee Avi Loeb Harvardin yliopistosta. "Se on kaksi kertaa korkeampaa kuin aiemmin on raportoitu tämän purkautujan tyypilliseksi taajuudeksi."

Löytö antaa toivoa, että FRB 121102:n kaltaisia galakseja pystyttäisiin tulevaisuudessa havaitsemaan helpommin lisää. Muiden samankaltaisten kohteiden löytäminen on tärkeää, sillä ilmiön selvittäminen vain yhden esimerkin avulla on erittäin haastavaa.

Aiheesta lisää Berkeleyn yliopisto (englanniksi)