Kaikkeudessa on enemmän tähtiä kuin Maan hiekkarannoilla hiekanjyviä

Usein toistetun sanonnan mukaan maailmankaikkeudessa on yhtä paljon tähtiä kuin kaikilla maapallon hiekkarannoilla on hiekanjyviä. Jason Marshall Kalifornian teknologisesta instituutista Caltechista päätti laskea, onko väite totta.

Kotigalaksissamme Linnunradassa on nykytiedon mukaan 100-400 miljardia tähteä. Yhteensä galakseja on havaittavassa maailmankaikkeudessa ehkä 100-500 miljardia kappaletta. Näin saadaan karkeaksi arvioksi, että maailmankaikkeudessa on vähintään 10 000 triljoonaa tähteä. Luvussa ykkösen perässä on 22 nollaa.

Hiekanjyvien laskeminen ei ole yhtään helpompi tehtävä. Ottamalla huomioon hiekanjyvien koko ja kaikkien hiekkarantojen arvioitu tilavuus Marshall laski, että maapallon hiekkarannoilla on ehkä 2 000-10 000 triljoonaa hiekanjyvää.

Hiekanjyviä on siis optimistisimman arvion mukaan yhtä paljon kuin tähtiä pessimistisimmässä arviossa. Todennäköisemmin tähtiä on kuitenkin enemmän. Hiekanjyvät eivät silti jää kokonaan häviölle kisassa, sillä jokaisessa jyvässä on enemmän atomeita kuin havaittavassa maailmankaikkeudessa on tähtiä.

Aiheesta lisää Universe today (englanniksi)