Kääpiögalaksista paljastui vastasyntynyt neutronitähti

Tähtitieteilijät ovat löytäneet yhden nuorimmista tunnetuista neutronitähdistä. Supernovana räjähtäneen tähden jäännöksellä on ikää vasta muutama kymmenen vuotta.

Vajaan 400 miljoonan valovuoden päässä maapallolta sijaitsee kääpiögalaksi, jossa puolestaan on kohde nimeltä VT 1137-0337.

Kohde huomattiin ensimmäistä kertaa vuonna 2018, ja sitä on sen jälkeen havaittu useampaan kertaan. Aiemmin otetuissa kuvissa itse keskuskappaletta ei kuitenkaan näy.

“Ominaisuuksien perusteella kyse on erittäin nuoresta neutronitähdestä. Se saattaa olla niinkin nuori kuin 14 vuoden ikäinen, mutta se ei ole ainakaan yli 60–80 vuotias", toteaa Gregg Hallinan Caltechista.

Alkujaan kohde oli todennäköisesti paljon Aurinkoa massiivisempi tähti, joka räjähti supernovana. Jäljelle jäi neutronitähti eli pääosin neutroneista koostuva supertiheä tähdenjäänne.

Suurin osa alkuperäisen tähden massasta lensi räjähdyksen voimasta avaruuteen muodostaen laajenevan kuoren neutronitähden ympärille. Neutronitähti pyörii nopeasti, ja sen voimakkaat magneettikentät kiihdyttävät varautuneita hiukkasia tuottaen radiosäteilyä.

Neutronitähteä ympäröivä kuori esti aluksi radiosäteilyn havaitsemisen. Kuoren laajetessa se koko ajan harvenee. Lopulta kuoresta tuli riittävän harva, jotta neutronitähden tuottamat radioaallot pääsivät kunnolla läpi ja kohde pystyttiin näkemään.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)