Kaasuvirta paljasti galaktisen mittakaavan kierrätyksen

Varhaisessa universumissa on havaittu massiiviseen galaksiin virtaavan kaasua. Koostumus viittaa aineen olevan lähtöisin samassa galaksissa tapahtuneista tähtiräjähdyksistä.

Galaksien tähdet kasvavat galaksienvälisessä avaruudessa yhteen kertyneestä kaasusta. Mutta galaksit voivat myös kierrättää omaa materiaansa. Tällaisesta on nyt löydetty esimerkki varhaisessa universumissa.

Tutkijat analysoivat massiivista MAMMOTH-1-galaksia, jonka valo on matkustanut meille 11 miljardia vuotta.

Galaksia ympäröi kaasusumu, jota on pidetty arvoituksellisena. Tuore datan uudelleenanalysointi on kuitenkin selventänyt tilannetta: galaksi näyttäisi vetävän itseensä kaasua siitä kolmen erillisen virran muodossa.

Virtojen koostumus osoittautui mielenkiintoiseksi, sillä vedyn ja heliumin lisäksi ne sisältävät myös hiiltä. Siinä missä kaksi ensimmäistä ainetta ovat peräisin pääasiallisesti alkuräjähdyksestä, hiiltä syntyy vain tähtien sisällä.

Astronomien tulkinta oli, että virtojen hiili on alun perin lähtöisin itse MAMMOTH-1:stä. Galaksissa tapahtuneet supernovaräjähdykset ovat puhaltaneet tuhoutuneen tähden kaasua ulos galaksista, johon se nyt valuu takaisin ja jossa se kierrätetään jälleen uusien tähtisukupolvien synnyttämiseen.