Jättiläismäinen musta aukko löytyi epätodennäköisestä paikasta

Tähtitieteilijät ovat havainneet mustan aukon, joka painaa 17 miljardin Auringon verran. Se on näin ollen yksi raskaimmista tunnetuista mustista aukoista. Poikkeuksellisinta on kuitenkin jättiläisen sijainti.

Suurimmat mustat aukot ovat aina tähän asti löytyneet alueilta, jotka ovat täynnä galakseja. Nykyisen painoennätyksen haltija, 21 miljardin tähden massainen musta aukko, sijaitsee yli tuhannesta galaksista koostuvassa Coman galaksijoukossa.

Tutkijat ovatkin verranneet äärimmäisen massiivisia mustia aukkoja pilvenpiirtäjiin. Sellaisen voi olettaa löytävänsä miljoonakaupungin keskustasta, muttei pikkukylästä.

"Hiljattain löydetty superkookas musta aukko on kuitenkin keskellä massiivista ellipsigalaksia NGC 1600, joka sijaitsee kosmisella korpimaalla ja on osa pientä, noin 20 galaksin ryhmää", kertoo Chung-Pei Ma Kalifornian Berkeleyn yliopistosta.

Nyt havaittu yksinäinen musta aukko on todennäköisesti syntynyt kahden tai useamman massiivisen aukon yhdistyessä aikana, jolloin galaksien väliset törmäykset olivat yleisempiä.

Osa törmänneiden galaksien tähdistä päätyi mustan aukon sisuksiin ja osa sai lisää vauhtia karaten kauemmas. Arvion mukaan galaksin keskustan alueelta on jossain vaiheessa paennut noin 40 miljardin Auringon massan verran tähtiä. Määrä vastaa suunnilleen Linnunradan kiekon koko massaa.

Aiheesta lisää Hubble (englanniksi)