Webb-teleskooppi paljasti Linnunradan kaltaisia varhaisen universumin galakseja

Infrapunakuvista erottui kaksi sauvaspiraaligalaksia ennätyksellisen varhaiselta aikakaudelta. Löytö vaatii tähtitieteilijöitä tarkistamaan teorioitaan galaksien evoluutiosta.

Kuudesta James Webb -avaruusteleskoopin kuvaamasta galaksista kaksi on ajalta, jolloin universumi oli vain noin viidenneksen nykyisestä iästään. Keskeistä löydöissä on keskusosan sauvamainen muodostelma.

"Katsoin kerran näitä datoja ja sanoin: me jätämme kaiken muun", kertoo Shardha Jogee Teksasin yliopistosta. "Hubblen datassa hädin tuskin näkyvissä olevat sauvat pomppasivat ulos Webbin kuvissa."

Myös oma Linnunratamme on sauvaspiraaligalaksi. Niitä ei ole kuitenkaan koskaan aiemmin havaittu hyvin nuoresta maailmankaikkeudesta.

Sauva näyttelee tärkeää roolia galaksien kehityksessä. Se esimerkiksi ohjaa kaasua keskusosaan lisäten tähtituotantoa.

"Kaasu muutetaan keskusalueella uusiksi tähdiksi 10–100 kertaa nopeammin kuin muualla galaksissa", sanoo Jogee.

Nyt kuvatut sauvaspiraalit ravistelevat galaksien evoluution malleja. Sauvat edustavat ensinnäkin mekanismia, joka nopeuttaa tähtituotantoa universumin varhaisilla aikakausilla.

Toisekseen malleihin tarvitaan korjauksia, jotta tämän tyyppisten galaksien määrä aikaisessa universumissa saadaan oikein. Tutkimuksen tehnyt tiimi aikoo seuraavaksi testata erilaisia malleja.

Aiheesta lisää Texasin yliopisto (englanniksi)