Ikääntyvien tähtien pyörimisnopeudet eivät vastaa nykyteorioita

Tähden iän arvioiminen sen pyörimisnopeudesta ei olekaan niin suoraviivaista kuin tähän asti on luultu.

Planeettojen tapaan myös tähdet pyörivät itsensä ympäri. Tähden ikääntyessä sen pyörimisnopeus hidastuu. Tämä johtuu tähden magneettikentästä, joka vuorovaikuttaa tähtituulen kanssa ja toimii eräänlaisena jarruna.

Noin vuosikymmen sitten tätä ilmiötä opittiin käyttämään Auringon kaltaisten tähtien ikien laskemiseen. Uusimmassa Nature-tiedelehdessä julkaistun yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan tähdet eivät kuitenkaan vanhetessaan pyöri nykyteorioiden ennustamalla nopeudella.

Tutkijat käyttivät Kepler-teleskoopin havaintoja verratakseen pyörimisnopeuden antamaa ikäarviota muilla menetelmillä saatuihin ikäarvioihin. Tulosten perusteella magneettikentän jarruttava vaikutus on arveltua heikompi vanhoilla tähdillä.

Tähden ylitettyä keski-iän sitä ympäröivässä magneettikentässä näyttää siis tapahtuvan jokin perustavanlaatuinen muutos. Jos näin tosiaan on, oma Aurinkommekin saattaa olla tähtitieteellisesti ajateltuna melko lähellä tätä muutosta. Tutkijat eivät osaa vielä arvioida milloin tai kuinka nopeasti mahdollinen muutos tapahtuisi, mutta ihmiselämä tuskin riittää koko tapahtuman havaitsemiseen.

Aiheesta lisää Carnegie instituutti (englanniksi)