Outo kaksoisgalaksi paljastui pimeän aineen "peilaukseksi"

Hubble-avaruusteleskoopin kuvasta löytyi vaikeasti selitettävä kohde. Lähes vuosikymmen myöhemmin sen aiheuttajaksi osoittautui painovoimalinssi, joka syntyy pimeästä aineesta ja galaksijoukosta.

"Olimme todella ymmällämme", muistelee kohteen löytänyt Timothy Hamilton Shawnee State Universitysta. Vuonna 2013 tehty erikoinen löytö nimettiin hänen mukaansa Hamiltonin kohteeksi.

"Ensimmäiset ajatukseni olivat, että kyseessä voisivat olla vuorovaikuttavat galaksit, joiden haarat olisivat vuorovesivoimien venyttämät", hän sanoo. "Se ei sopinut kovin hyvin, mutta en tiennyt, mitä muutakaan ajatella."

Arviolta yli 11 miljardin valovuoden päässä sijaitsevan galaksin arvoitus on nyt ratkennut. Selityksen löysi Havaijin yliopistossa työskentelevän Richard Griffithsin johtama tutkijaryhmä.

Kyseessä ovat gravitaatiolinssin luomat venyneet kuvat lähistön galaksista. Sama kohde näkyy myös muualla.

"Ajattele pinnaltaan väreilevää uima-allasta aurinkoisena päivänä, kun altaan pohjaan muodostuu väreilystä kirkkaita kuvioita. Nämä pohjan kuviot on aiheuttanut samantyyppinen ilmiö kuin painovoimalinssi", selittää Griffiths.

Simulaatioiden mukaan valonsäteitä kääntävä kohde sijaitsee noin 7 miljardin valovuoden etäisyydellä. Kyseessä arvioidaan olevan vaikeasti havaittava, luokittelematon galaksijoukko sekä suuri määrä pimeää ainetta.

Julkaistu selitekuva näyttää laajemman alueen tähtitaivaasta ja galaksiparin kolmannen, vähemmän vääristyneen kuvan etäämmällä.

Kohteen analyysi edistää pimeän aineen tutkimusta. Erityisesti tutkijoita kiinnostaa selvittää, minkä kokoisina kasaumina pimeä aine on.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)