Hubble-teleskooppi löysi älyttömän kaukaisen tähden

Tähtitieteilijät ovat saavuttaneet uuden ennätyksen. Hubble-avaruuskaukoputki havaitsi yksittäisen tähden universumissa, joka oli vain alle miljardin vuoden ikäinen.

Tutkijoiden löytämä pieni epämääräinen valopiste on saanut nimekseen Earendel. Kyseessä on etäisin yksittäinen tähti, joka on tähän mennessä havaittu.

Valolta on kestänyt peräti 12,9 miljardia vuotta matkata Earendelin pinnalta Hubble-teleskooppiin. Tätä tähteä tarkastellessamme katsomme samalla myös näin kauas menneisyyteen.

Aiempi ennätys oli myös Hubblen nimissä. Nyt toiselle sijalle pudonnut tähti sijaitsee noin neljä miljardia vuotta vanhassa universumissa, joten hyppy alle miljardin vuoden ikäiseen maailmankaikkeuteen on melkoinen.

"Earendel oli olemassa niin kauan sitten, ettei sillä ehkä ollut kaikkia samoja raaka-aineita kuin meitä ympäröivillä tähdillä on nykyään", toteaa Brian Welch Johns Hopkinsin yliopistosta.

"Earendelin tutkiminen tulee olemaan ikkuna universumimme tuntemattomaan aikakauteen. Se johti kaikkeen minkä tunnemme. Ikään kuin lukisimme kiinnostavaa kirjaa, mutta aloittaisimme toisesta luvusta. Nyt meillä on mahdollisuus katsoa, miten kaikki alkoi."

Seuraavaksi tutkijat aikovat mitata Earendelin kirkkauden ja lämpötilan Webb-avaruusteleskoopilla.