Hubble rikkoi etäisyysennätyksen – galaksi löytyi 13,4 miljardin valovuoden päästä

Hubble-avaruusteleskooppi on löytänyt kaukaisimman tunnetun galaksin. Valolta on kestänyt peräti 13,4 miljardia vuotta saapua maapallolle galaksista GN-z11.

Katsottaessa kaukaisia kohteita nähdään samalla myös menneisyyteen. Nyt tutkittu galaksi havaitaan sellaisena kuin se oli 400 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen.

"Näemme GN-z11 aikana, jolloin maailmankaikkeudella oli vasta 3 prosenttia sen nykyisestä iästä," selittää Pascal Oesch Yalen yliopistosta.

GN-z11 on 25 kertaa pienempi kuin Linnunrata. Kaukainen galaksi kuitenkin kasvaa hurjaa vauhtia tuottaen tähtiä 20 kertaa nopeammin kuin oma galaksimme nykyään. Tämän ansiosta se on riittävän kirkas, jotta galaksia pystytään tutkimaan valtavasta etäisyydestä huolimatta.

"On hämmästyttävää, että näin massiivinen galaksi on voinut olla olemassa vain 200–300 miljoonaa vuotta sen jälkeen kun ensimmäiset tähdet alkoivat muodostua", ihastelee Garth Illingworth Kalifornian yliopistosta.

"Tämä on poikkeuksellinen suoritus Hubblelta", arvioi puolestaan Pieter van Dokkum Yalen yliopistosta. "Uusi ennätys tulee luultavasti kestämään James Webb -teleskoopin laukaisuun asti."

Aiempi ennätyksen haltija sijaitsee 13,2 miljardin valovuoden päässä maapallolta. Hubblen seuraajaksi kaavailtu James Webb -teleskooppi on tarkoitus laukaista vuonna 2018.

Aiheesta lisää Hubble (englanniksi)