Hubble kuvasi kaukaisimman koskaan havaitun tähden

Etäisin havaittu tavallinen tähti sijaitsee noin yhdeksän miljardin valovuoden päässä maapallolta. Hubble-avaruusteleskooppi onnistui nappaamaan tähden valokuvaan niin sanotun painovoimalinssi-ilmiön avulla.

"Ensimmäistä kertaa koskaan olemme nähneet yksittäisen normaalin tähden – ei supernovaa, ei gammapurkausta, vaan yksittäisen vakaan tähden – yhdeksän miljardin valovuoden etäisyydeltä", iloitsee Alex Filippenko Berkeleyn yliopistosta.

"Tämä tähti on ainakin sata kertaa kauempana kuin seuraava yksittäinen tähti, jos ei oteta lukuun supernovaräjähdyksiä", toteaa puolestaan Patrick Kelly Minnesotan yliopistosta.

Vieläkin etäisempiä tähtiä toki tiedetään olevan, sillä tutkijat havaitsevat säännöllisesti kaukaisempia galakseja. Yli sadan miljoonan valovuoden päässä sijaitsevista kohteista tuleva valo kuitenkin puuroutuu niin paljon, ettei yksittäisiä tähtiä voi yleensä enää erottaa.

Poikkeuksen tekevät esimerkiksi supernovat eli tähtiräjähdykset. Ne voivat hetkellisesti tehdä tähdestä kokonaista galaksiakin kirkkaamman kohteen. Nyt havaittu kohde on kuitenkin vakaa tähti.

Harvinaislaatuinen saavutus onnistui painovoimalinssin avulla. Siinä massiivinen kohde taivuttaa ohi kulkevaa valoa painovoimallaan ja toimii näin jättiläismäisenä linssinä.

Usein valoa taivuttavat kohteet ovat galakseja. Silloin suurennus on tyypillisesti noin 50. Tällä kertaa kyseessä oli Auringon kokoinen tähti, joka sattui kulkemaan tarkalleen kohdetähden ja Hubble-teleskoopin välistä.

Icarukseksi kutsutun kaukaisen tähden näennäinen kirkkaus nousi yli 2 000-kertaiseksi. Havaintojen perusteella Icarus on Aurinkoa paljon massiivisempi ja kuumempi sininen superjättiläinen.

Aiheesta lisää Berkeleyn yliopisto (englanniksi)