Hubble kuvasi erikoisesti venyneen spiraaligalaksin

Yleensä spiraaligalaksit ovat hyvin symmetrisiä. Hubble-teleskoopin uusimmassa julkaistussa kuvassa galaksin NGC 2276 muoto on kuin paistinpannun reunalle valuvalla kananmunalla.

Merkillisen muodon on aiheuttanut toisen galaksin lähiohitus, joka on venyttänyt spiraaligalaksia huomattavasti. Laajemmassa kuvassa näkyy galaksin oikealla puolella linssimäinen NGC 2300, jonka NGC 2276 on ohittanut.

Spiraaligalaksissa on parhaillaan voimakasta tähtituotantoa etenkin kuvassa vasemmalla puolella keskustasta olevassa spiraalihaarassa.

Siniset suuret tähdet ovat huomattavasti lyhytikäisempiä kuin punertavat pienemmät tähdet. Kirkkaus sekä kokonaisväri kertovat siksi tähtituotannosta.

Tutkijat arvioivat, että runsas tähtituotanto on voinut saada alkunsa useallakin tapaa. Joko spiraaligalaksiin on törmännyt aiemmin pienempi kääpiögalaksi tai kyseessä on galaksin törmäys galaksienväliseen kaasupilveen. Kaasupilvien törmätessä niistä alkaa tiivistyä uusia tähtiä nopeasti.

NGC 2276 sijaitsee meistä 120 miljoonan valovuoden etäisyydellä Kefeuksen tähdistössä. Galaksi on halkaisijaltaan noin 80 000 valovuotta eli hieman Linnunrataa pienempi.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)