Hubble juhlistaa halloweenia erikoisella kuvalla hiilitähdestä

Hubble-avaruusteleskoopin uusin julkaistu otos on varsinainen kuva-arvoitus. Halloween-juhlakuvassa elinkaarensa loppuvaiheessa oleva epävakaa punainen jättiläistähti yskähtelee ympärilleen hiilipölyä.

Kuvassa komeileva CW Leonis -tähti sijaitsee noin 400 valovuoden etäisyydellä ja on meitä lähin hiilitähti. Se on punainen jättiläinen, joka sisältää poikkeuksellisen paljon hiiltä.

Tähden toistuvat purkaukset levittävät hiilipitoista pölypilveä ajoittain ympäröivään avaruuteen. Purkausten rintamat etenevät ulospäin tähdestä.

Avaruuteen leviävä hiili ja muut alkuaineet tarjoavat rakennusaineita tulevaisuuden tähdille ja planeetoille. Myös kaikki meidän tuntemamme elämä perustuu hiiltä sisältäviin molekyyleihin.

Tutkijoiden mukaan kiinnostavin osa kuvaa ovat säteittäiset muodostelmat tähden ympärillä. Niiden kirkkaus on muuttunut havaittavasti vain 15 vuoden aikana eli todella nopeasti tähden aikaskaalassa.

Syynä saattaa olla keskustan tähteä lähellä olevan pölypilven avonaisten kohtien liike, joka aiheuttaa majakan valokeiloja muistuttavan efektin ympäröivään pölyyn.

Aiempina vuosina Hubble-avaruusteleskoopin tiimi on juhlistanut halloweenia esimerkiksi haamumaisilla galaksikasvoilla, kosmisella lepakoilla ja galaksikurpitsalla.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)