Helsingin yliopiston tutkijat mallinsivat lähiuniversumin kehityksen

Tähtitieteilijät ovat luoneet toistaiseksi tarkimman mallin paikallisen maailmankaikkeuden kehityksestä. Tulos vahvistaa nykykäsitystä pimeän aineen merkittävyydestä.

Helsingin yliopiston johtama kansainvälinen tutkimusryhmä on simuloinut poikkeuksellisen tarkasti paikallisen maailmankaikkeuden kehitystä alkuräjähdyksestä nykypäivään. Uusi mallinnus ulottuu 600 miljoonan valovuoden päähän Linnunradasta.

Vaikka supertietokoneissa simuloitiin vain pimeän aineen hiukkasten käyttäytymistä, se tuotti tarkasti kaikki tunnetut paikallisen maailmankaikkeuden suuret rakenteet. Näin ollen tulos vahvistaa vallitsevaa käsitystä pimeän aineen merkityksestä rakenteiden synnyssä.

"On hämmästyttävää, että mallinnus toistaa tarkasti kaikki tähän asti tunnetut galaksijoukot, kuten Neitysen, Coman ja Perseuksen galaksijoukot sekä Paikallisen galaksiryhmän, joka sisältää myös meidän Linnunratamme sekä Andromedan galaksin", sanoo Stuart McAlpine Helsingin yliopistosta.

Tutkijoiden mukaan simulaatio osoittaakin, että kosmologian nykyinen johtava teoria eli kylmän pimeän aineen malli pystyy tuottamaan kaikki maailmankaikkeuden havaitut galaksit.

"Nämä simulaatiot ovat todella mullistavia, koska ne mahdollistavat suoran vertailun simulaatiodatan ja havaintojen välillä ja täten antavat meille työkalut ymmärtää, miten monet tutut lähimaailmankaikkeuden kohteet ovat muodostuneet vuosimiljardien kuluessa", toteaa Peter Johansson Helsingin yliopistosta.

Simulaatiossa oli yli 130 miljardia pimeän aineen hiukkasta. Se vaati useita miljoonia laskentatunteja tuottaen yli tuhat teratavua simulaatiodataa.

Aiheesta lisää Helsingin yliopisto