Galaksitörmäys sai aikaan tähtiä synnyttävän kolmion

Hubble-teleskoopilta on julkaistu kuva spektaakkelimaisesta galaksitörmäyksestä. Kolari on irrottanut toisesta osapuolesta kaasua, minkä seurauksena sitä ympäröi nuorten tähtien kolmio.

"Simulaatiot osoittavat, että nokkakolarit kahden galaksin välillä ovat yksi tapa tuottaa uusien tähtien rengas", sanoo Julianne Dalcanton Flatiron-instituutista.

Tällaiset muodostumat eivät ole epätavallisia. Tässä tapauksessa erikoista on, että näkyvillä on kolmiomainen kuvio.

Dalcantonin mukaan tämä johtuu siitä, että galaksit ovat vielä niin lähellä toisiaan. Vasemmanpuoleinen NGC 2444 pystyy pitämään painovoimallaan kiinni oikeanpuoleisesta NGC 2445:stä.

Uudet tähdet syntyvät NGC 2445:een ja sitä ympäröivään kolmioon, koska galaksilla on runsaasti kaasua. Sen sijaan NGC 2444:ssä näin ei tapahdu, sillä se on vanha galaksi, joka on aikoja sitten käyttänyt kaasunsa loppuun. Silti törmäys vaikutti siihenkin vääntämällä sen erikoiseen muotoon.

Ensimmäisenä kolmion tähtituotanto on alkanut vanhaa galaksia kohti kurkottavassa sillassa. Tutkijoiden mukaan nämä tähdet muodostuivat 50–100 miljoonaa vuotta sitten. Nuorimmat tähdet ovat NGC 2445:n kiekossa. Niillä on ikää vain 1–2 miljoonaa vuotta.

Sinisten nuorten tähtien lisäksi näkyvillä on pinkkejä möykkyjä. Nämä ovat vastasyntyneitä tähtijoukkoja, jotka ovat yhä pölyn ja kaasun ympäröimiä.