Galaksin ikääntyessä tähtien liike muuttuu kaoottisemmaksi

Tähtitieteilijät ovat pitkään pohtineet, miksi toisten galaksien tähtien liike on satunnaisempaa kuin toisten. Nyt ryhmä tutkijoita ehdottaa galaksien ikää pääasialliseksi selittäväksi tekijäksi.

Joissain galakseissa tähtien radat ovat tavanomaista kaoottisemmat. Syyksi on ehdotettu galaksin oman massan tai erityisen ruuhkaisen ympäristön vaikutusta. Uudessa australialaisvetoisessa tutkimuksessa kuitenkin osoitetaan, ettei kumpikaan näistä ole tärkeä tekijä.

Sen sijaan etusijalle nousee galaksin ikä. Vanhemmat galaksit ovat kaoottisempia.

"Heti kun huomioidaan ikä, ei enää tarvita ympäristön vaikutusta, ja sama massan suhteen", sanoo Scott Croom ASTRO 3D -tutkimuskeskuksesta. "Jos löytää vanhan galaksin, siinä on satunnaisemmat radat."

Tutkimuksen perusteella astronomit saivat suljettua pois useita ehdotettuja prosesseja galaksien muodostukseen liittyen. "Tämä kriittinen informaation palanen auttaa rakentamaan siistimpää isoa kuvaa universumista", sanoo Emma Ryan-Weber ASTRO 3D:stä.

Työssä hyödynnettiin dataa SAMI-galaksikartoituksesta. Siinä käytetään Australiassa sijaitsevaa 3,9-metristä Anglo-Australian Telescopea.

Aiheesta lisää Astro 3D (englanniksi)