Galaksimme ytimessä aika kuluu hitaammin

Supermassiivisen mustan aukon ympärillä tähdet kiitävät niin nopeasti, että niiden aika voi hidastua merkittävästi. Aihetta käsiteltiin tällä viikolla julkaistussa tutkimuksessa.

Linnunradan ytimessä sadat tähdet kiertävät jättiläismäistä mustaa aukkoa. Aukon valtava painovoima saa tähdet kieppumaan melkoista haipakkaa.

Muutamat näistä tähdistä kiertävät niin lähellä aukkoa, ettei niiden liikkeen kuvaamiseen riitä vanha newtonilainen painovoimateoria. Sen sijaan käyttöön pitää ottaa Einsteinin suhteellisuusteoria.

Saksalainen tutkimusryhmä käsitteli hiljattain löydettyjä tähtiä, jotka kiertävät poikkeuksellisen lähellä galaksimme ydintä.

Yksi niistä on S4711. Se tekee kierroksen mustan aukon ympäri kerran vajaassa kahdeksassa vuodessa. Kyseessä on lähin tunnettu tähti, joka kiertää Linnunradan ytimen mustaa aukkoa.

Samassa tutkimuksessa kerrottiin myös tähdestä S4714. Soikean ratansa ansiosta se käy harvakseltaan vieläkin lähempänä mustaa aukkoa - vain 1,9 miljardin kilometrin päässä. Matka on samaa luokkaa kuin Saturnuksen etäisyys Auringosta.

Lähiohituksen aikana tähden nopeus nousee jopa 24 000 kilometriin sekunnissa. Tämä on 8 prosenttia valonnopeudesta. Suuren nopeuden takia myös aika kulkee tähdillä hieman hitaammin.