Tähtitieteilijät löysivät ainutlaatuisen nopeita kaasupilviä Linnunradan keskustasta

Hiljattain paljastuneiden oman galaksimme kaasupilvien suuri nopeus hämmentää tutkijoita. Löytö herättää myös kysymyksiä siitä, mitä Linnunradan keskustassa on tapahtumassa.

Kansainvälinen tutkimusryhmä on havainnut kaksi tiivistä, kylmän kaasun möykkyä. Nämä lentävät luotien tavoin ulos Linnunradan keskustasta.

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun jotain tällaista on nähty galaksissamme", toteaa Enrico Di Teodoro Johns Hopkinsin yliopistosta.

Se, miten kaasu on saanut vauhtinsa, on mysteeri. Galaksimme keskustasta tulevan tähtienvälisen tuulen tiedetään liikuttavan kaasupilviä, mutta nyt löydetyt pilvet liikkuvat nopeammin kuin niiden pitäisi.

“Olemme havainneet ettei galaksimme keskustasta tule ainoastaan kuumaa kaasua, vaan myös kylmää ja erittäin tiivistä kaasua. Tämä kylmä kaasu on paljon painavampaa, joten sen liikuttaminen on hankalampaa", Di Teodoro kommentoi.

“Emme tiedä voiko musta aukko tai tähtien muodostuminen tuottaa tämän ilmiön. Etsimme edelleen savuavaa asetta, mutta se muuttuu monimutkaisemmaksi mitä enemmän opimme siitä."

Aiheesta lisää ANU (englanniksi)