Galaksijoukkojen törmäyksen puuttuva palanen löytyi

Kun galaksijoukot kohtaavat, tapahtuman eri vaiheissa esiintyvät muodot ovat ennustettavia. Tähtitieteilijät ovat nyt löytäneet taivaalta esimerkin puuttuneesta välivaiheesta.

Galaksijoukkojen törmäyksen alkuvaiheeseen kuuluu tylppäkärkinen muodostelma, joka muuttuu tapahtuman edetessä teräväksi kartioksi ja edelleen kielimäiseksi. Tähän mennessä terävästä vaiheesta ei ole ollut havaintoja, mutta nyt kansainvälinen ryhmä astronomeja on onnistunut saamaan siitä kuvan.

Välimuoto tuli esiin galaksijoukosta ZwCl 2341+0000 sen jälkeen, kun Chandra-röntgenteleskooppi oli valottanut sitä 55 tuntia.

"Terävän kartion vaihe on hyvin ohimenevä, joten me olemme innoissamme, että saimme sen napattua", sanoo Aurora Simionescu Leidenin observatoriosta.

Galaksijoukkojen törmäyksen vaiheita esitetään yllä olevassa kuvassa. ZwCl 2341+0000 on keskimmäisenä. Tylppä vaihe on sen vasemmalla puolella, ja oikealla näkyy kielimäinen vaihe. Laitimmaiset kuvat näyttävät alkuasetelman ennen törmäystä sekä lopun sulauman.

Joukkojen kohtaamisissa on mukana jopa tuhansia galakseja. Itse galaksit lipuvat tyypillisesti toistensa ohitse, sillä välissä oleva tyhjä avaruus on galakseja paljon suurempi. Eri vaiheiden muodot syntyvät galaksienvälisen kaasun kohtaamisesta, joka näkyy vain röntgenteleskoopeilla.

Aiheesta lisää SRON (hollanniksi ja englanniksi)