Galaksien magneettikenttiä loihdittiin esiin uudessa tutkimuksessa

Tähtitieteilijät ovat kartoittaneet 15 läheisen galaksin magneettikentät. Kussakin galaksissa on tutkimuksen perusteella kaksi selkeästi erilaista kenttätyyppiä.

Magneettikentät ovat yleisiä kautta universumin. Ne ovat silti vaikeita tutkia, koska ne eivät lähetä omaa taikka taita valoa. Niinpä astrofyysikot mittaavat kosmisia magneettikenttiä epäsuorasti muista lähteistä tulevan säteilyn perusteella.

Uudessa Stanfordin yliopiston vetämässä tutkimuksessa analysoitiin 15 galaksin infrapunasignaaleja magneettisesti suuntautuneista pölyhiukkasista, joita on kylmissä pilvissä tähtientuotantoalueilla. Näitä puolestaan verrattiin lämpimämpien alueiden magneettikenttiin, joiden ominaisuuksista kertovat kosmiset säteet.

Ilmeni, että näiden kahden lämmöltään erilaisen alueen magneettikentät kunkin galaksin sisällä poikkeavat toisistaan.

Radioaalloilla jäljitetyt kosmisten säteiden piirtämät kentät, joita esiintyy galaksien kiekkojen päällä, olivat hyvin järjestyneitä. Sen sijaan kiekon keskitason pölyssä näkyvät kentät olivat kaoottisempia.

Lyhyesti sanottuna alueilla, joilla oli suurempi tähtituotanto, oli myös vahvemmat ja kaoottisemmat magneettikentät.

Aiheesta lisää Stanfordin yliopisto (englanniksi)