Galaksien kohtaamisesta selviytyi tähdistään riisuttu supermassiivinen musta aukko

Kaksi galaksia on törmännyt avaruudessa, mutta niiden supermassiiviset mustat aukot eivät odotusten mukaisesti alkaneetkaan kiertää toisiaan. Pienemmän galaksin musta aukko pääsi pakenemaan ja jatkaa matkaa avaruudessa lähes kaikista tähdistään karsittuna.

"Emme ole nähneet mitään tämänkaltaista ennen", sanoo James Condon. Hän teki löydön tiiminsä kanssa etsiessään mustien aukkojen pareja kaukaisesta galaksiryhmästä VLBA-teleskoopilla.

Pakenija on ollut alkujaan normaalikokoinen ellipsigalaksi. Sitten se "putosi galaksiryhmän keskelle radalla, joka vei sen melkein keskelle isoa galaksia", Condon kertoo.

"Gravitaatio- ja vuorovesivoimat olivat niin suuria, että ne repivät irti kaikki mustaa aukkoa ympäröivät tähdet lukuun ottamatta niitä, jotka olivat hyvin lähellä aukkoa."

Mustan aukon selvittyä ulos kohtaamisesta sen galaksi oli kutistunut vain 3 000 valovuoden läpimittaiseksi. Tämä on hyvin vähän verrattuna esimerkiksi omaan Linnunrataamme, joka on 100 000 valovuoden kokoinen. "Se on lähes alaston", Condon sanoo.

Galaksi jatkaa pakenemistaan 2 000 kilometrin sekuntinopeudella ja menettää samalla loppuakin massaansa.

"Pitkän päälle siellä ei tule olemaan enää yhtään kaasua mustan aukon syöttämiseen eikä yhtään kaasua ja pölyä uusien tähtien syntymiseen", kertoo Condon. "Muutamien miljardien vuosien saatossa meillä on täysin näkymätön musta aukko, joka kuljeskelee ympäriinsä galaksien joukossa."

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)