Erikoinen kohde hämmentää tutkijoita - "Taivaalta ei tunneta mitään, joka toimisi näin"

Australialaiset tutkijat ovat löytäneet kohteen, joka himmeni ja kirkastui säännöllisesti kolme kertaa tunnissa. Tähtitieteilijöiden mukaan mitään vastaavaa ei ole ennen havaittu.

Australialaisen MWA-teleskoopin löytämä poikkeuksellinen kohde tuotti majakan tavoin radiokeilan, joka pyyhkäisi maapallon yli tarkalleen 18,18 minuutin välein. Aina minuutin ajan se oli taivaan kirkkain radiolähde.

Säännöllinen kirkastuminen ja himmeneminen ei sinänsä ole ihmeellistä, sillä esimerkiksi pulsaritähdet toimivat samalla tavalla. Pulsarien jaksot mitataan kuitenkin sekuntien tai millisekuntien aikaskaaloissa.

Nyt paljastunut vajaan 20 minuutin jakso ja säännölliset noin minuutin pituiset kirkastumiset ovat jotain, mitä ei ole koskaan ennen nähty.

“Tämä oli täysin odottamatonta. Se oli tavallaan aavemaista tähtitieteilijälle, koska taivaalta ei tunneta mitään, joka toimisi näin", toteaa Natasha Hurley-Walker australialaisesta Curtinin yliopistosta.

Tarkasteltu kohde on arvioitu Aurinkoa pienemmäksi ja se näyttää omaavan äärimmäisen vahvan magneettikentän.

“Se on myös melko lähellä meitä - noin 4 000 valovuoden päässä. Tämä on galaktista takapihaamme", Hurley-Walker sanoo.

Havainnot kuitenkin sopivat niin sanottuihin ultrapitkän periodin magnetareihin.

"Tämä on hiljalleen pyörivien neutronitähtien tyyppi, joiden olemassaolo on teoreettisesti ennustettu. Kukaan ei olettanut havaitsevansa sellaista suoraan, koska emme ajatelleet niiden olevan riittävän kirkkaita."

Löytö julkaistiin tällä viikolla arvostetussa Nature-lehdessä.

Aiheesta lisää ICRAR (englanniksi)