Chandra-teleskooppi löysi galakseistaan paenneita kaksoistähtiä

Nasan Chandra-satelliitin datasta on paljastunut noin kolmekymmentä kohdetta, jotka ovat todennäköisesti galaksienväliseen avaruuteen matkalla olevia tähtipareja.

Tähdet pystyvät toisinaan karkaamaan kotigalakseistaan. Yksi tapa on tähden epäsymmetrinen supernovaräjähdys. Tällöin tapahtumassa syntyvä neutronitähti voi saada niin kovan potkun, että onnistuu pakenemaan galaksin painovoimakaivosta.

Tutkijoiden mukaan Chandra-röntgensatelliitin datan perusteella Fornax-galaksijoukon keskusgalaksin ulkopuolella on noin 30 tällaista tähteä. Ne ovat vetäneet mukanaan myös kumppaninsa.

Näitä kaksoistähtiä ei kuitenkaan voida osoittaa suoraan Chandran ottamista kuvista.

Kaikkiaan tutkijat löysivät laajemmalta alueelta Fornaxista lähes 1 200 röntgenkohdetta. Tilastollisilla menetelmillä pystyttiin arvioimaan, että noin 30 niistä täytyy olla paenneita kaksoistähtiä.

Tällaiset tähdet loistavat röntgenalueella, koska neutronitähden kumppanistaan itseensä vetämä materia lämpenee voimakkaasti ja alkaa säteillä.

"Olemme hyvin innostuneita löydöstämme. Datamme antaa ymmärtää, että siellä voi olla paljon enemmänkin näitä hylättyjä kaksoistähtiä, jotka ovat liian himmeitä näkymään Chandran datassa", sanoo Zhiyuan Li Nanjingin yliopistosta.

Aiheesta lisää Chandra X-ray Observatory (englanniksi)