Australialaistutkijat - "Betelgeuse ei ole räjähtämässä vielä pitkään aikaan"

Australialaisen tutkimusryhmän mukaan voi kestää vielä 100 000 vuotta ennen kun Betelgeuse räjähtää supernovana. Uusien tulosten mukaan jättiläistähti on paljon luultua lähempänä.

Vajaa vuosi sitten Betelgeuse-jättiläistähti himmeni yllättäen. Koska kyseinen tähti on vahva kandidaatti seuraavaksi paljain silmin näkyväksi supernovaksi, tapahtuma herätti spekulaatioita tähden mahdollisesta lähestyvästä räjähtämisestä.

"Tiedämme, että ensimmäinen himmeneminen johtui pölypilvestä. Pienemmän toisen tapahtuman havaitsimme johtuneen todennäköisesti tähden sykkimisestä", toteaa Meridith Joyce Australian kansallisesta yliopistosta.

Tutkijat uskovat vahvistaneensa, että sykkimisen aiheutti tähden läpi kulkenut paineaalto. Seismisen mallintamisen avulla tähtitieteilijät pystyivät katsomaan mitä Betelgeusen sisuksissa tapahtuu.

"Tällä hetkellä tähti polttaa heliumia ytimessään, joka tarkoittaa ettei se ole lähelläkään räjähtämistä", Joyce uskoo.

"Saatamme katsella sitä vielä 100 000 vuotta ennen kuin räjähdys tapahtuu."

Tutkimus paljasti myös Betelgeusen halkaisijan, joka tulosten perusteella on 750 kertaa Auringon halkaisijaa suurempi. Valtavasta koosta huolimatta tämä on paljon vähemmän kuin mitä tähän asti on ajateltu.

Uusi kokoarvio puolestaan johti uuteen etäisyysarvioon - näin paljastui, että tähti on 530 valovuoden päässä maapallolta eli jopa viidenneksen luultua lähempänä.

Tästä huolimatta tähti on edelleen niin kaukana, ettei tulevalla supernovaräjähdyksellä ole merkittäviä vaikutuksia omaan planeettaamme.

Aiheesta lisää ANU (englanniksi)