Avaruudesta löytyi nuorena kuollut kiekkogalaksi

Hubble-avaruusteleskooppi on valokuvannut massiivisen kiekkomaisen galaksin, joka uhmaa tähtitieteen teorioita. Galaksi lopetti uusien tähtien tuotannon vain muutama miljardi vuotta alkuräjähdyksen jälkeen.

Kyseessä on ensimmäinen suora havaintotodiste siitä, että ainakin jotkut varhaisista niin sanotuista kuolleista galakseista aloittivat elämänsä Linnunradan kaltaisena kiekkogalaksina, mutta kehittyivät myöhemmin nykyisin näkyviksi elliptisiksi jättiläisgalakseiksi.

"Tämä uusi ymmärrys saattaa pakottaa meidät ajattelemaan uudestaan sen, miten galaksit paloivat varhain loppuun ja kehittyivät elliptisiksi galakseiksi", uskoo Sune Toft Kööpenhaminan Niels Bohr -instituutista.

Tyypilllisesti galaksikiekoissa tähtiensynty on vielä kiivaana käynnissä, kun taas ellipsigalaksit muodostuvat vanhemmista, pitkään palaneista tähdistä.

Tutkittu kohde on ainakin kolme kertaa Linnunrataa massiivisempi, mutta kooltaan puolet pienempi. Galaksin kiekon kiertonopeus itsensä ympäri on myös yli kaksinkertainen Linnunrataan verrattuna.

Tutkijat ovat vielä ymmällään siitä, mikä lopulta aiheutti tähtituotannon hiipumisen. Syy saattaa olla galaksin aktiivisessa ytimessä, joka on voinut työntää tähtien rakentamiseen tarvittavan kaasun pois galaksista.

Toisen teorian mukaan galaksiin virrannut kylmä kaasu kuumeni niin paljon, ettei se pystynyt synnyttämään tähtialkioita tuottavia kaasupilviä galaksin keskustaan.

Aiheesta lisää Hubble (englanniksi)