Astronomit löysivät pienimmän tähden

Uusi tähti on vain hiukan Saturnusta suurempi. Sillä on tutkijoiden mukaan ollut juuri ja juuri riittävästi massaa tähdeksi syttymiseksi.

"Jos tähti olisi muodostunut vain hiukan vähäisemmällä massalla, vedyn fuusioreaktio sen ytimessä ei olisi kyennyt jatkumaan ja tähti olisi jäänyt ruskeaksi kääpiöksi", sanoo tutkimusta johtanut Alexander Boetticher Cambridgen yliopistosta.

Tähti löydettiin WASP-eksoplaneettakartoituksessa, kun huomattavasti suuremman tähden valovoima himmeni säännöllisesti, mikä oli merkki sitä kiertävästä kohteesta. Tutkijat määrittivät kiertolaisen koon ja massan, ja totesivat, että planeetan sijaan kyseessä onkin hyvin pieni tähti.

"Pystymme löytämään näitä pieniä tähtiä planeettojen metsästykseen käytettävällä laitteistolla. Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta tähden löytäminen voi toisinaan olla vaikeampaa kuin planeetan löytäminen", sanoo Boetticher.

Pikkuruinen tähti, nimeltään EBLM J0555-57Ab, on hiukan Saturnusta kookkaampi, mutta sen painovoima on noin 300 kertaa tätä suurempi (Saturnuksen pinnalla painovoima on puolestaan sama kuin Maassa). Boetticherin mukaan tähti on luultavasti viileämpi kuin useat muista aurinkokunnista löydetyt kaasujättiläiset.

Aiheesta lisää Cambridgen yliopisto (englanniksi)