Andromedan galaksi törmää omaamme vasta 4,5 miljardin vuoden kuluttua - eikä kyseessä ole nokkakolari

Gaia-luotaimen mittauksista on saatu tarkennettua tietoa lähigalaksiemme liikkeistä. Linnunradan ja Andromedan galaksi törmäävät hieman aiemmin arvioitua myöhemmin ja törmäys on ennemminkin sivutönäisy kuin nokkakolari.

Aiemmin Linnunradan ja Andromedan galaksin törmäyksen arvioitiin tapahtuvan noin 3,9 miljardin vuoden kuluttua, mutta Gaian datan perusteella kolari tapahtuukin vasta 4,5 miljardin vuoden kuluttua. "Löytö on keskeinen ymmärryksellemme siitä, miten galaksit kehittyvät ja vuorovaikuttavat", luonnehtii Gaian projektitutkija Timo Prusti

Gaian mittausdataan sisältyy tietoa 1,7 miljardista valonlähteestä.

Mielenkiintoisesti mukaan mahtuu myös tuhansia tähtiä Andromedan ja Kolmion galakseista. Niiden avulla galaksien liikkeitä pystyttiin kartoittamaan tarkemmin kuin koskaan aiemmin. Tämä mahdollistaa myös simuloinnin oman galaksimme ja sen naapurien keskinäisistä liikeradoista miljardeja vuosia menneisyyteen ja tulevaisuuteen.

Gaia on Euroopan avaruusjärjestön ESAn kuuluisa luotain, jonka tehtävänä on luoda historian tarkin kartta tähtien suunnista, etäisyyksistä, liikkeistä ja spektrityypeistä.

"Gaia suunniteltiin pääosin kartoittamaan Linnunradan tähtiä, mutta uusi tutkimus osoittaa sen ylittävän odotukset. Se voi antaa ainutlaatuisia näkökulmia muidenkin galaksien rakenteisiin ja dynamiikkaan", Prusti kertoo.

Luotain laukaistiin avaruuteen 2013. Sen toinen datajulkistus tehtiin viime vuoden huhtikuussa, jonka dataan perustuu nyt Astrophysical Journal -lehdessä ilmestynyt tutkimus.