Andromeda söi Linnunradan suuren sisaren

Kaksi miljardia vuotta sitten Linnunradan sisargalaksi nimeltä M32p revittiin väkivaltaisesti hajalle. Tuhon aiheutti naapurimme Andromedan galaksi.

Yli viisikymmentä meitä läheisintä galaksia muodostavat niin sanotun paikallisen ryhmän. Näistä Andromeda on suurin ja oma Linnunratamme seuraavaksi suurin.

Tänään Nature Astronomy -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan M32p-galaksi oli aikoinaan peräti kolmanneksi suurin paikallisen ryhmän galakseista. Kaksi miljardia vuotta sitten Andromeda kuitenkin repi galaksin rikki ja sulautti sen itseensä.

“Tähtitieteilijät ovat jo pitkään tutkineet paikallista joukkoa", toteaa Eric Bell Michiganin yliopistosta. "Oli järisyttävää tajuta, että Linnunradalla on ollut suuri sisar ja ettemme ole koskaan tienneet siitä."

Hämmästyttävä löytö saattaa selittää myös Andromedaa kiertävän M32-galaksin alkuperän. Tutkijoiden mukaan M32 saattaa olla tuhoutuneen galaksin ydin, joka selviytyi traagisesta tapahtumasta.

"M32 on outo", Bell selittää. "Se on yksi tiiviimmistä galakseista maailmankaikkeudessa. Ei ole toista sen kaltaista galaksia."

Aiheesta lisää Michiganin yliopisto (englanniksi)