Alustavia viitteitä painovoima-aaltojen taustasta havaittu

Tähtitieteilijät kertovat löytäneensä pulsareiden signaaleista merkkejä universumin painovoima-aaltojen taustasorinasta. Lisää havaintoja vaaditaan ennen kuin tulosta voidaan pitää varmana.

Painovoima-aaltoja on havaittu niiden etsimiseen rakennetuilla observatoriolla vuodesta 2017 lähtien. Sekuntien mittaiset signaalit tulevat neutronitähtien ja pienikokoisten mustien aukkojen yhdistymisistä.

Teorioiden mukaan aalloilla pitäisi olla myös tasainen virta, joka syntyy supermassiivisten mustien aukkojen yhdistymisistä läpi universumin. Tätä ei ole onnistuttu havaitsemaan, mutta nyt tutkijat raportoivat nähneensä siitä alustavia merkkejä.

Havainto tulee 45 pulsarista, joita astronomit ovat tarkkailleet jopa yli vuosikymmenen ajan. Nämä nopeasti pyörivät tähdenjäänteet lähettävät säteilyä majakan kaltaisena signaalina.

Tutkijoiden mukaan painovoima-aaltojen pitäisi venyttää tai kutistaa suhteellisia välimatkoja, joita pulsareiden säteily avaruudessa kulkee. Painovoima-aaltojen meri olisi näin ollen havaittavissa tarkkailemalla muutoksia signaalin saapumisessa maapallolle.

"Pulsarit pyörivät suurin piirtein yhtä nopeasti kuin keittiön tehosekoitin", sanoo Joseph Simon Coloradon yliopistosta. "Me etsimme niiden ajoituksessa poikkeamia, jotka ovat vain muutaman sadan nanosekunnin luokkaa."

Havainnoista löytyi tutkijoiden mukaan jokin yhteinen prosessi, joka näyttää vaikuttavan useista pulsareista saapuvaan valoon. Se saattaa olla gravitaatioaaltojen aiheuttama, mutta lisätutkimukset ovat tarpeen.

"Me löysimme vahvan signaalin aineistostamme", sanoo Simon. "Mutta me emme vielä voi sanoa, että tämä on painovoima-aaltojen tausta."

Aiheesta lisää Coloradon yliopisto (englanniksi)