ALMA-teleskooppi teki kaukaisimman havainnon galaksin magneettikentästä

Tähtitieteilijät ovat havainneet ALMA-teleskoopilla magneettikenttää niin etäiseltä galaksilta, että sen valolta on kestänyt yli 11 miljardia vuotta saavuttaa meidät.

"Monetkaan ihmiset eivät ehkä ole tietoisia, että koko galaksimme ja muut galaksit ovat täynnä magneettikenttiä, jotka ulottuvat kymmenien tuhansien valovuosien etäisyyksille", kertoo James Geach Hertfordshiren yliopistosta.

"Tiedämme itse asiassa hyvin vähän siitä, miten kentät muodostuvat, vaikka ne ovatkin varsin perustavanlaatuisia galaksien kehittymisessä", lisää Stanfordin yliopiston tutkija Enrique Lopez Rodriguez.

Ei ole selvää, kuinka varhaisessa vaiheessa ja kuinka nopeasti galaksien magneettikentät muodostuvat. Tähtitieteilijät ovat tähän mennessä tutkineet vain meitä lähellä olevien galaksien magneettikenttiä.

Geach ja hänen tutkimusryhmänsä ovat nyt käyttäneet ALMA-teleskooppia ja löytäneet kaukaisesta galaksista täysin kehittyneen magneettikentän.

Galaksi on niin kaukana, että sen valolta on kestänyt yli 11 miljardia vuotta saavuttaa meidät. Kyseessä on kaikkein kaukaisin havainto galaksin magneettikentästä.

Tutkittu magneettikenttä on rakenteeltaan samanlainen kuin lähigalakseissa havaitut. Kenttä on noin tuhat kertaa heikompi kuin Maan magneettikenttä, mutta ulottuu yli 16 000 valovuoden päähän.

Täysin kehittyneen magneettikentän löytyminen näin varhaisessa vaiheessa maailmankaikkeuden historiaa osoittaa, että koko galaksin alueelle ulottuvat magneettikentät voivat muodostua nopeasti nuorten galaksien vielä kasvaessa.

Aiheesta lisää ESO (englanniksi)