Aika muokkaa Linnunradan tähtivanhusten ratoja

Galaksimme keskustassa sijaitsevien muinaisten tähtien liikkeitä on analysoitu. Mitä vanhempia tähdet ovat, sen kaoottisempia niiden radat näyttävät olevan.

Galaksien syntymallien perusteella Linnunradan ytimen alueella pitäisi olla nuorten tähtien seassa siellä täällä vanhoja tähtiä.

"Ne muodostuivat todennäköisesti alle miljardi vuotta alkuräjähdyksen jälkeen ja ovat siten jäänteitä aikaisesta universumista", sanoo Anke Arentsen Cambridgen yliopistosta.

Näitä muinaisia tähtiä on jo ehditty tunnistaa aikaisemmissa tutkimuksissa. Niiden etsintään tuo haasteensa se, että aluetta peittää suuri määrä tähtienvälistä pölyä ja nuoria tähtiä on myös niin paljon enemmän.

PIGS- eli Pristine Inner Galaxy Survey -projektissa valjastettiin useita kaukoputkia vanhojen tähtien löytämiseen ja havainnointiin.

Canada-France-Hawaii-teleskoopilla suoritetiin esivalinta ja varmistus tehtiin Anglo-Australian-teleskoopin spektroskoopilla. Lopuksi Gaia-tähtikartoitussatelliitin data auttoi määrittämään, kuinka tähdet liikkuvat.

Tutkimuksen perusteella tähtien radat ovat sitä kaoottisempia mitä vanhempia ne ovat. Silti kaikkein iäkkäimmätkin yksilöt näyttivät olevan kahlittuja liikkeeseen Linnunradan keskustan ympäri. Valtaosa muinaisista tähdistä rajoittui alueelle, joka ulottuu galaksin ytimestä puoliväliin aurinkokuntaamme.

Arentsen on innoissaan siitä, mitä näistä kohteista voi oppia lisää jatkossa.

"Tarjolla oleva data on nopeasti kasvamassa", hän sanoo.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)