Aika haipakkaa - aurinkokunnan nopeus avaruudessa mitattiin

Gaia-avaruusteleskoopin mittaukset ovat antaneet entistä tarkemman tiedon aurinkokunnan nopeudesta. Tuloksen perusteella kiidämme ympäri Linnunrataa joka sekunti 240 kilometrin verran.

Koska avaruudessa ei ole paikallaan olevia kiintopisteitä, koko aurinkokunnan nopeuden laskeminen on yllättävän vaikea tehtävä. Tätä varten tutkijat latasivat tietokoneilleen havainnot yli 200 000:sta suhteellisen lähellä meitä sijaitsevasta tähdestä.

Gaia-teleskooppi mittasi kyseisten kohteiden nopeudet suhteessa Aurinkoon. Osa tähdistä kulkee nopeammin, osa hitaammin ja osa yhtä nopeasti kuin Aurinkomme.

Tilastoissa on kuitenkin selkeä vajaus nopeuksissa, jotka ovat 240 kilometriä sekunnissa hitaampia kuin Aurinko. Tutkijoiden mukaan havaittu aukko kertoo siitä, että kyseinen kiertonopeus vastaa nollaa.

"Tähdet, joiden kiertoimpulssi on lähellä nollaa, ovat syöksyneet kohti galaksin keskustaa", toteaa Jason Hunt Toronton yliopistosta. "Ja koska tiedämme, että tämä vajaus liittyy nopeuteen 0 kilometriä sekunnissa, se puolestaan kertoo kuinka nopeasti me liikumme."

Samalla tutkijat onnistuivat arvioimaan aurinkokunnan etäisyyden galaksimme keskustasta. Havaintojen mukaan olemme lähes 26 000 valovuoden päässä Linnunradan ytimestä.