40 miljoonaa vuotta vanha galaksiakin suurempi purkauspilvi kuvattiin

Supermassiivisen mustan aukon purkauspilvestä on saatu yksi parhaista koskaan otetuista radioteleskooppikuvista. Messier 87 -galaksia ympäröivä plasmapilvi kuvattiin uudella LOFAR-radioteleskooppiryhmällä.

Tutkimus aiheesta ilmestyy Astronomy & Astrophysics -julkaisussa marraskuussa.

"Tulokset näyttävät LOFARin valtavan potentiaalin ja tarjoavat samalla todisteita mustan aukon ja sen emogalaksin läheisestä vuorovaikutuksesta", kuvailee tutkimusta johtanut Francesco de Gasperin.

"Galaksi ja sen keskustan musta aukko elävät symbioottisten lajien lailla. Galaksi ruokkii mustaa aukkoa aineellaan ja musta aukko palauttaa energiaa galaksille", de Gasperin kuvaili.

Oheisessa kuvassa näkyy oranssilla värillä suunnaton plasmapilvi, joka on huomattavasti galaksin näkyvän valon aluetta (alempi kuva) suurempi. Tutkijat arvioivat kuplapilven syntyneen vain 40 miljoonaa vuotta sitten eli kosmisessa aikaskaalassa vain hieman ennen nykyhetkeä.

M87 sijaitsee Neitsyen galaksijoukon keskustassa noin 54 miljoonan valovuoden etäisyydellä. Galaksi on massaltaan noin 2000-kertainen Linnunrataan verrattuna ja se on yksi massiivisimmista tunnetuista galakseista. M87:n keskustan mustan aukon massaksi on arvioitu 6,4 miljardia auringonmassaa.

Aiheesta lisää (englanniksi)