Kuolevan tähden kumppani voi selviytyä supernovaräjähdyksestä

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supernovajäänteestä tähden, joka aikaisemmin muodosti räjähtäneen tähden kanssa kaksoistähtijärjestelmän. Kumppanitähti näyttää siis selviytyneen supernovaräjähdyksestä.

DEM L241 -niminen supernovajäänne sijaitsee Linnunradan seuralaisgalaksissa, Suuressa Magellanin pilvessä. Erikoinen löytö tehtiin Chandra-röntgensatelliitin avulla.

Räjähtäneestä tähdestä on jäänyt jäljelle neutronitähti tai musta aukko, joka muodostaa uudenlaisen kaksoistähden entisen kumppanin kanssa.

Jos havainnot saadaan varmistettua, DEM L241 olisi vasta kolmas tunnettu kaksoistähti, jossa massiivinen tähti ja musta aukko tai neutronitähti kiertävät toisiaan.

Supernovajäänteessä havaittujen happi-, neon- ja magnesiumpitoisuuksien perusteella on voitu päätellä, että räjähtäneen tähden massa oli 25-40-kertainen Auringon massaan verrattuna.

Jäljelle jäänyt kumppani puolestaan räjähtää supernovana joidenkin miljoonien vuosien kuluttua, jolloin kaksoistähtijärjestelmä mullistuu vielä kertaalleen. Sen jälkeen se muodostuu kahdesta neutronitähdestä, neutronitähdestä ja mustasta aukosta tai mahdollisesti jopa kahdesta mustasta aukosta.

Aiheesta lisää Chandra-satelliitin kotisivuilla (englanniksi)