Miten kasvit menestyvät Marsin pintahiekassa? – Tutkijat ottavat selvää

Marsiin perustettava siirtokunta ei pystyisi viemään suuria määriä ruokaa tai kasvien multaa mukanaan. Sen vuoksi tutkijat analysoivat punaiselta planeetalta valmiiksi löytyvää kasvualustaa.

"Haluamme simuloida Marsin pinnalta helposti saatavilla olevien materiaalien tiettyjä ominaisuuksia", selittäää Laura Fackrell Georgian yliopistosta.

"Ravinteet, suolaisuus ja pH-arvo ovat seikkoja, jotka vaikuttavat mullan laatuun. Marsin pinta-aineksen ymmärtäminen niiden valossa on avain sen käyttökelpoisuuteen."

Marsin pinnalta tiedetään löytyvän useimpia kasvien eniten tarvitsemista ravinteista, kuten typpeä, fosforia ja kaliumia. Joitakin ravinteista voi kuitenkin olla liikaa tai liian vähän, jotta ne olisivat käyttökelpoisia kasveille.

Tutkijat miettivät erilaisia tapoja, joilla Marsin pinta-ainesta voitaisiin käsitellä. Niihin kuuluvat esimerkiksi huuhtominen sekä bakteerien tai sienten käyttäminen mullan prosessointiin.

Marsin pinnalla kasvien kasvatus on paljon helpompaa kuin Kuussa monesta syystä. Tärkeää on, että Marsissa vuorokausi on vain hieman pidempi kuin maapallolla, joten valoa on saatavilla riittävän usein.

Kuun pinnalla kaksi Maan viikkoa kestävä yö vaatii keinovalaistusta kasveille. Keinovalaistuksen käyttäminen puolestaan edellyttää käytännössä ydinreaktoreilla tuotettua sähköä, mihin tarvitaan paljon enemmän resursseja kuin auringonvalon hyödyntämiseen.

Aiheesta lisää Georgian yliopisto (englanniksi)