Starlinerin paluu jättää hetkeksi vajauksen aseman hätäevakuointivalmiuteen

Nasa ilmoitti lauantaina, että Starliner-aluksen ongelmat muodostavat liian suuren riskin astronauttien paluulle sen kyydissä. Aluksen miehistö joutuu odottamaan korvaavaa kyytiä poikkeusjärjestelyin.

Nasan päätöksen mukaan Boeingin Starlinerin kyydissä kesäkuussa asemalle matkanneet Butch Wilmore ja Sunita Williams liittyvät SpaceX:n Crew Dragon -aluksella asemalle syyskuussa matkaavaan miehistöön ja palaavat sen mukana vasta ensi vuoden helmikuun lopussa.

Tämä edellyttää, että Dragonin kyydissä asemalle matkaa vain kaksi matkustajaa, jotta siinä on paluumatkalla istuintilaa ylimääräiselle matkustajalle. Miehistö tuo mukanaan myös painepuvut Wilmorelle ja Williamsille, sillä Boeingin ja SpaceX:n painepuvut eivät ole yhteensopivia.

Boeing oli Nasan mukaan sitä mieltä, että Starliner kykenisi tuomaan miehistön takaisin ilman liiallista riskiä. Päätös paluutavasta oli Nasan. Se tuo kuitenkin mukanaan poikkeuksia aseman normaaliin toimintaan.

Kansainvälisellä avaruusasemalla ylläpidetään jatkuvasti valmiutta evakuoida asema esimerkiksi tulipalon tai hallitsemattoman vuodon sattuessa. Normaalisti jokainen miehistön jäsen poistuisi samalla aluksella, jolla on saapunut. Vaikka Starlineria ei suunnitella enää miehistön paluualukseksi, se pysyy toistaiseksi evakuointialuksena.

Koska asemalla ei ole telakointipaikkoja riittävästi, seuraava Dragon on tarkoitus telakoida samaan porttiin, jossa Starliner on tällä hetkellä. Tämän vuoksi automaattiohjauksella lentävän Starlinerin on irrottauduttava asemasta ennen Dragonin saapumista. Tässä välissä, todennäköisesti muutaman vuorokauden ajan, aseman aluksilla ei ole tarpeeksi istumapaikkoja kaikille avaruusasemalla oleville.

Nasan varasuunnitelma mahdollisessa hätätilanteessa tänä aikana on, että Wilmore ja Williams ahtautuisivat asemalla jo olevaan Dragon-alukseen sen nelihenkisen miehistön lisäksi.

Wilmore ja Williams joutuisivat matkustamaan aluksen lattialla rahdin keskellä ilman painepukuja. Matkustustapa lisäisi riskejä laskeutumisessa, mikäli aluksen paineistus menetettäisiin tai mikäli laskeutumisjarrutus olisi tavallista rajumpi.

Aiheesta lisää Nasa (englanniksi)