Nasan Orion-alus laukaistiin testilennolle

[Päivitetty 21.25] Lento sujui erittäin hyvin ja kapseli palasi onnistuneesti juuri halutulle alueelle Tyyneen valtamereen 23,6 astetta pohjoista leveyttä ja 116,5 astetta läntistä pituutta. Kapseli poimittiin talteen ja sen kunnosta raportoidaan myöhemmin.

Ainoa pieni epäonnistuminen on toistaiseksi, että kapselista ennen laskuvarjon avaamista irrotettuja jarruvarjoja sekä niiden kiinnityspaneelia ei saatu poimittua talteen merestä.

Kuvia ja videoita lennolta voi katsoa Orion-blogista ja Nasa KSC:n Twitter-tililtä.

[Päivitetty 14.56] Lennon seuraavat vaiheet:

  • 16.02 toinen ratakierros alkaa, rakettivaihe kiihdyttää ylemmäksi
  • 17.05 radan korkein piste 5800 kilometriä maanpinnasta
  • 17.32 rakettivaihe irrotetaan aluksesta
  • 18.18 ilmajarrutus lämpökilvellä alkaa
  • 18.25 jarru- ja laskuvarjot avataan
  • 18.29 laskeutuminen Tyyneen valtamereen

[Päivitetty 14.26] Kantoraketin ylemmän rakettivaiheen moottori sammutettiin aluksen päästyä suunnitellulle radalle. Nasa-TV:n video vaikuttaa pätkivän ajoittain.

"Laukaisun ja hätäraketin irrottamiset olivat upeita onnistumisia", kertoo Orion-aluksen ohjelmajohtaja Mark Geyer. "Vielä on edessä paljon testattavaa. Seuraava koitos on 1,5 tunnin kuluttua rakettikiihdytyksessä sekä laskeutumisessa. Olen kiitollinen koko laukaisutiimille tässä vaiheessa."

[Päivitetty 14.17] Ensimmäisen ratakierroksensa alus tekee radalla, joka on 200-900 kilometrin korkeudessa maanpinnalta. Sen jälkeen käytetään rakettimoottoria nostamaan radan korkein kohta kauemmaksi maanpinnasta kuin yksikään miehitettyihin lentoihin tarkoitettu alus on noussut 42 vuoteen.

[Päivitetty 14.14] Kaikki näyttää sujuneen laukaisussa onnistuneesti. Lentoa voi seurata suorana Nasa-TV:n kautta.

Nasa sai laukaistua Orion-aluksen matkaan heti laukaisuikkunan alussa perjantaina kello 14.05. Lennon on määrä kestää noin 4,5 tuntia ja kapseli palaa sen jälkeen Tyyneen valtamereen.

Eilinen yritys kärsi ensin alueelle eksyneestä veneilijästä, sitten tuulenpuuskista, liian korkeista lämpötiloista moottorissa ja lopuksi jumittuneista polttoaineventtiileistä.

Aiheesta lisää Nasa (englanniksi)