Avaruusmatkan terveysriskinä kosmiset säteet - paksuista rakenteista suojaa

Jos astronautit joskus matkustavat Marsiin, muistavatko he matkastaan pian mitään? Kysymyksen esittävät yhdysvaltalaistutkijat, jotka julkaisivat tuloksensa kosmisten säteiden terveysvaikutuksista.

Tutkimuksen mukaan pitkäaikaiset avaruuslennot saattavat aiheuttaa merkittäviä aivovammoja, jotka johtavat kognitiivisiin häiriöihin ja dementiaan. Artikkeli ilmestyi Nature's Scientific Reports -julkaisussa.

Ratkaisuksi ehdotetaan, että tulevaisuuden pitkillä avaruusmatkoilla osa astronauttien oleskelutiloista, etenkin lepo- ja nukkumistilat, pyritään suojaamaan erityisen hyvin hiukkassäteilyltä.

Käytännössä ainoa tiedossa oleva keino on asettaa mahdollisimman paljon massaa avaruuden ja oleskelutilan väliin. Tämä ei kuitenkaan pysäyttäne kaikkia suurienergisiä hiukkasia.

"Avaruusympäristö luo ainutlaatuisia vaaroja astronauteille", kertoo Charles Limoli Kalifornian yliopistosta Irvinestä. "Altistuminen kosmisille säteille voi aiheuttaa monenlaisia mahdollisia ongelmia keskushermostoon. Niiden aiheuttamat komplikaatiot voivat tulla esiin joko matkan aikana tai kauan sen jälkeen."

Oireista hän mainitsee työtehon alenemisen, muistikatkot, ahdistuneisuuden, masennuksen ja päätöksentekokyvyn heikkenemisen. Moni näistä saattaa jatkua ja edetä koko loppuelämän ajan.

Tutkimusaiheen tekee hankalaksi se, että Maan magneettikentän suojan ulkopuolella on käyty ainoastaan Apollo-lennoilla eikä ympäristöstä ole juurikaan kokemusta. Tulevaisuuden Mars-lennoille on ehdotettu käytettäväksi esimerkiksi keinotekoista magneettikenttää, joka lisäisi aluksen tarjoamaa suojaa.

Aiheesta lisää Kalifornian yliopisto (englanniksi)