Dinosaurukset tuhonnut törmäys synnytti luultua rajumman ydintalven

Uusi analyysi asteroiditörmäyksen ilmalaskeumasta on paljastanut pölyn olleen erityisen hienojakoista. Tämä on tarkoittanut rajumpaa globaalia kylmenemistä ja enemmän vaikeuksia elämälle.

66 miljoonaa vuotta sitten nykyiseen Meksikoon Jukatanin niemimaalle törmänneen asteroidin on pitkään ajateltu aiheuttaneen maapallonlaajuisen ydintalven. Tämä johti siihen, että dinosaurusten ohella 75 prosenttia maapallon lajeista katosi.

Nyt tutkijat ovat ottaneet näytteitä niin kutsutulta K-Pg-rajalta, joka on kivikerrostumissa näkyvä raja liitukauden ja tertiäärikauden välissä. K-Pg-rajalla on nähtävissä myös Jukatanin törmäyksen laskeumia, kuten nokea ja iridiumia.

Rajan kaikkein ylimmän, vain millimetrin paksuisen kerroksen analyysi paljasti hyvin hienon ja yhtenäisen pölyn kokojakauman. Tutkijat tulkitsevat sen olevan törmäyksen synnyttämä viimeinen ilmakehälaskeuma.

Erityistä on, että uusi tulos osoittaa paljon pienempiä hiukkaskokoja kuin aiemmissa ilmastomalleissa on käytetty, sanoo Pim Kaskes Brysselin Vrije-yliopistosta. "Tällä oli merkittäviä seurauksia ilmaston rekonstruoinnille", hän linjaa.

Tutkijatiimin tekemien simulaatioiden mukaan pöly olisi pysynyt ilmakehässä 15 vuotta törmäyksen jälkeen, mikä olisi alussa johtanut Maan pinnan viilenemiseen 15 asteen verran. Lisäksi pölypilven valoa himmentävä vaikutus on saattanut pysäyttää fotosynteesin lähes kahdeksi vuodeksi.

Fotosynteesin loppumisesta seuraava perustuotannon päättyminen olisi vaikuttanut katastrofaalisesti ravintoketjuihin ja johtanut sukupuuttojen ketjureaktioihin.

Aiheesta lisää Royal Observatory of Belgium (englanniksi)