Maata kiertävistä pölypilvistä saatiin tuoreita todisteita

Maapallon seuralaisena avaruudessa on teorisoitu olevan kaksi pölyistä keskittymää. Ryhmä unkarilaisia fyysikkoja uskoo saaneensa toisen näistä Kordylewskin pilvistä valokuviin.

Vuonna 1961 puolalainen Kazimierz Kordylewski valokuvasi yötaivaalla kaksi kirkkaampaa aluetta, joiden hän uskoi olevan merkki Maata 400 000 kilometrin päässä kiertävistä pölypilvistä.

Pilvien olemassaolo Maa-Kuu-systeemin muodostamassa kahdessa puolivakaassa Lagrangen pisteessä oli ennustettu vuosikymmen aiemmin. Nämä L4- ja L5-pisteet ovat teorian mukaan paikkoja, jonne planeettojen välinen pöly voisi kertyä.

Useat tähtitieteilijät ovat kuitenkin epäilleet pilvien olemassoloa. 1990-luvulla L4 ja L5 -pisteiden läpi kulkenut japanilainen Hiten-alus ei löytänyt pölystä todisteita.

Nyt ryhmä unkarilaisia fyysikoita kertoo kuvanneensa toisessa näistä pisteistä muodostumia, jotka heidän mukaansa ovat merkki Kordylewskin pilvistä.

Muodostumat vastaavat tutkijatiimin aiemmin tekemiä ennusteita. Ne ovat myös yhteneväisiä pilvistä tehtyihin ensimmäisiin havaintoihin.

Suljettuaan pois optisten artefaktien ja muiden ilmiöiden mahdollisuuden, tutkijat uskovat pölypilvien olevan olemassa.

"On kiehtovaa varmentaa, että planeetallamme on pölyisiä pseudo-satelliitteja radalla Kuu-naapurimme lisäksi", sanoo tutkimuksessa mukana ollut Judit Slíz-Balogh.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)